آسه سولفام كا ( (Acesulfume-K) :
نوشته شده توسط : نت ویر

آسه سولفام كا يك شيرين كننده مصنوعي ميباشد. شيريني آن تقريباً ۲۰۰ برابر ساكاروز است و پروفيل شيريني آن مشابه با ساكاروز است.

زماني كه همراه با سوربيتول استفاده گردد شيريني اوليه و طعم را بهبود مي دهد.

به حرارت مقاوم است و پس طعم نامطلوب (aftertaste) ندارد.

استفاده از  آسه سولفام كا در پودرهاي نوشابه، ژله ها، پودينگ ، شكلات و آدامس مجاز مي باشد.

آسپارتام (Aspartame) :

شيرين كننده مصنوعي ميباشد. نام شيميايي آن ۳- آمينو – N (دكربوكسي فنيل) ساكسييك اسيد متيل استر مي باشد.

پودر كريستال آن سفيد و بي بو مي باشد و تقريباً ۲۰۰ برابر شيرين تر از ساكاروز است. استفاده از آن در بسياري كشورها مجاز است.

اولين نوشابه‌هاي رژيمي در سال ۱۹۸۲به بازار جهاني معرفي شدند. به طور معمول در اين نوشيدني‌ها به جاي شكر از آسپارتام و آسه سولفام استفاده مي‌شود. آسپارتام و آسه سولفام يك شيرين‌كننده غيرساكاريدي است كه امروزه با نام‌هاي تجاري مختلف در بيش از ۶۰۰۰محصول مختلف در كشور استفاده مي‌شود.

آسپارتام در سال ۱۹۶۵توسط جيمز شلاتر و به صورت كاملا اتفاقي در طي تحقيقاتي براي ابداع داروي ضد زخم معده كشف شد!بي ‌خطر بودن آسپارتام در سال ۱۹۷۴توسط اداره غذا و داروي آمريكا (FDA) تاييد شد و از آن زمان مصرف آن در كشورهاي مختلف رو به فزوني نهاد.

ميزان حداكثري تاييد شده براي مصرف روزانه آسپارتام و اس سولفام عددي بسيار بالاتر از ميزان آسپارتام و آس سولفام موجود در نوشابه‌هاي رژيمي است.گرچه از نظر محتواي قندي، نوشابه‌هاي رژيمي گزينه مناسبي به شمار مي‌روند اما مصرف آنها به مقدار زياد توصيه نمي‌شود.

وجود اسيد فسفريك و گازكربنيك در اين نوشابه‌ها، همانند نوشابه‌هاي معمولي مانع از جذب عناصر حياتي مانند كلسيم، پتاسيم، روي، منيزيم و آهن مي‌گردد. همچنين شرايط نگهداري نوشابه‌هاي رژيمي (در داخل يخچال) در حفظ سلامت آنها بسيار مهم است .

آيا آسپارتام امن است؟

پس از بررسي مطالعات علمي روي مواد شيميايي ، اداره غذا و داروي آمريكا  (FDA) در سال ۱۹۸۱ تعيين كرد كه آسپارتام براي استفاده در غذاها امن است.

مطالعات باليني دقيق نشان مي دهد كه آسپارتام آلرژي زا نيست .

با اين حال، برخي از افراد مبتلا به بيماري ژنتيكي فنيل كتونوري هستند و زنان باردار با هيپر فنيل آلانين (سطح بالايي از فنيل آلانين در خون) با آسپارتام مشكل دارند بنابراين، FDA تصريح كرده است كه تمام محصولات حاوي آسپارتام بايد داراي برچسب هشدار دهنده به فنيل كتونوري باشند كه شيرين كننده حاوي فنيل آلانين است 





:: موضوعات مرتبط: دنیای شیمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: